Det finns en uppsjö av litteratur för företagare och entreprenörer, alltifrån självhjälpsböcker för att boosta självkänslan till strategiska böcker om hur man bäst lägger upp sitt yrkesliv för att lyckas. Det är inte alla som är värda att läsa, men det finns en del guldkorn som man inte bör missa. Rätt bok vid rätt tillfälle kan för en öppen och nyfiken entreprenör vara precis vad som behövs ibland för att få skutan på rätt köl och vind i sina företagarsegel. Här är några tips på böcker för företagare som bland annat rekommenderats av Business Insider. Ett annat tips till småföretagare är att ta kontroll över sin likviditet, till exempel genom att använda sig av Fakturino fakturabelånings faktureringstjänster.
Socialt entreprenörskap
David Bornstein har skrivit den bästsäljande boken ”How to change the world” som handlar om socialt entreprenörskap. Bornstein berättar om ett antal sinsemellan väldigt olika ”sociala entreprenörer” vars historia var och en på sitt sätt visar att det går att förändra världen och förhållanden som man tycker är fel. Bernstein visar med sina berättelser att idealism och företagande tillsammans kan försätta berg och förändra människors liv i grunden. ”How to change the world” är en inspirerande bok som ger många nya och spännande perspektiv på vad företagande är, kan och borde vara. Den är dessutom trevlig och rolig att läsa.
Självförtroende att misslyckas
Richard Branson, legenden bakom bland annat succéföretag som Virgin Records, är en av världens absoluta ikoner när det kommer till entreprenörskap. Han har på egen hand och från scratch byggt upp ett enormt imperium som idag är värt miljardbelopp. Han har gett ut en självbiografi där han berättar om sitt liv, sin livsfilosofi och sina många äventyr – både i affärsvärlden och privat. Hans självbiografi heter ”Losing my virginity: How I survived, had fun and made a fortune doing business my way”. Boken är ett måste för alla fritänkande företagare med stora drömmar. Richard Branson berättar öppenhjärtigt sin historia och beskriver på ett underhållande sätt hur han byggt upp sina företag med hjälp av sitt motto ”Oh, screw it, let’s do it”. Bransons bästsäljande självbiografi illustrerar en av företagandets viktigaste sanningar: att ha självförtroende nog att våga riskera totala misslyckanden, det är en förutsättning för att kunna nå stora framgångar.