Boktips för företagare

Ordet nätverk har länge varit ett buzzword bland företagare och entreprenörer, och det finns en god anledning till varför. Få saker har lika stor betydelse för din framgång och dina möjligheter som just ditt nätverk. Det är i ditt nätverk du hittar kunder, uppdragsgivare och inspiration till nya koncept och produkter. Det är de som sprider ryktet om dig och dina produkter, och det är genom ditt nätverk du även knyter nya kontakter.

 

Ät aldrig ensam – nätverkande i praktiken
Keith Ferrazzi har skrivit boken ”Never eat alone”, och om du inte redan är övertygad om nätverkandets betydelse för framgång så kommer den här boken garanterat ge dig ett antal aha-upplevelser. Ferrazzi skriver medryckande och underhållande om hur nätverk fungerar i praktiken, och han ger många spännande exempel från verkligheten. Han beskriver bland annat hur några av de mäktigaste människorna i världen, exempelvis Bill Clinton, behärskat konsten att bygga starka och stora nätverk. ”Never eat alone” är boken om hur man skapar framgång och bygger företag, en relation i taget. ”Your network is your net worth”, som Tim Sanders, en annan ledarskaps- och entreprenörskapsförfattare, konstaterar i en recension av boken.

 

Handfasta tips om nätverksbyggande
I boken finns en mängd handfasta tips om hur man går tillväga för att hantera och vårda sina professionella kontakter på ett bra sätt. Keith Ferrazzi har även gjort flera små filmer på youtube där han kommer med goda råd om hur man knyter kontakter. Han tipsar även bland annat om yrkesnätverk på nätet som exempelvis Linkedin. Ferrazzi har skrivit ytterligare en bok på samma tema som heter ”Who’s got your back” och som handlar inte bara om hur man nätverkar, utan även om hur man bygger tillitsfulla och djupa professionella relationer. Hur man hittar människorna som inte bara hjälper en att lyckas som företagare, utan som också finns kvar och stöttar i tuffare tider och i motgång. I ”Who’s got you back” skriver Ferrazzi bland annat om hur man gör sig av med dåliga sociala vanor som hämmar ens möjligheter till framgång, hur man formulerar kraftfulla mål och om hur man ibland måste sänka garden och släppa andra människor nära även i yrkeslivet.

Boktips All marketers are liars av Seth Godin 2

litepress